Wednesday, April 7, 2010

Semua kerana Nya

Assalamualaikum wrbt

tetiba saya rasa saya kene update blog saya ni :)

kemarin suami saya baru pulang ke kampung. again saya terpaksa berpisah ngan hubie :'(. nak jd cita tadi saya gie kedai buku kat care4 wangsa maju, saya beli solusi keluaran number 18. baca baca dan baca sampai cerita pasal siti hajar dan nabi ibrahim as yg berpisah kerana Allah. siti hajar redha dan menganggap perpisahan itu adalah kerana Allah dia sbr dan redha :'(

tetiba lagi saya terpikir "masakan kita ini akan menjadi org beriman jika kita tidak diuji olehnya" siti hajar org yg tinggi darjatnya di sisi Allah swt. dan beliau sabar diuji dengan sgttttt susah oleh Allah.

saya tahu saya bukan sumaiyyah dan saya bukan siti hajar.

tetapi dua wanita ini memberikan saya kekuatan utk tidak bersedih akan pemergian suami saya utk bekerja di kampung. saya mula berpikir utk menjadi kuat dan redha dan bersyukur. kuat kerana saya perlu fokus tok menjaga anak saya dgn baik dan jaga ibu saya. redha kerana saya berpisah bukan kerana lain kerana itu lah suratan yg Allah telah tetapkan ke atas saya dan Allah ingin mendidik saya menjadi org yg sbr. dan bersyukur kerana saya ada jugak suami dari xda langsung bersyukur suami saya masih dlm msia dan tidak berada jauh dr msia.

saya jadi kuat dan ingin terus kuat! saya ingin jd kuat!suami saya seorang petani. dengan sedikit wang yg dia perolehi kerana mmg susah bekerja sebagai petani. gaji mereka xtetap.tetapi alhamdullilah kami sekeluarga masih dpt makan dan minum. petani,depa di uji dgn nature ngan cuaca burung monyet menggangu tanaman mereka bukan senang!. hanya org yg kuat semangat jer boleh jd petani.

yg pasti saya bersyukur dengan segalanya dan mmg saya cdgkan anda semua membeli majalah solusi sbb inti nya penuh dan mantap! hati sedih ilang sedih!

lastly, tadi saya gie kursus counseling, apa yg saya dpt ari ni? manusia mmg mcm2 personality ,apa yg kita leh buat? terima depa seadanya, n kita mmg ada kelemahan dan kita mmg kene baiki kelemahan kita itu utk berjaya. contoh: kalo kita jenis penyedih kita kene berkawan with org yg ceria dan kita xleh layan sedih kita sbb itu adalah sikap yg negative! jika kita ni jenis pelupa, kita kene berkawan with org yg kuat ingatannya kerana dia leh selalu ingatkan kita. dan kita xleh simply judge ppl masa pertama kita jumpa dia dan kita xleh jump into conclusion tanpa menyelidiki sesuatu perkara!

wokeh, tats all for now, i will share more info afterwards Inshallah! TTFN!

wassalam

2 comments:

Unknown said...

Bagus semangat Nor..Semoga Nor menjadi seorang isteri yang kuat!!!

Louis said...

Tải miễn phí Nhạc Chuông Nấp sau cột điện – Chí Trung : https://nhacchuonghay.info/nhacchuong/nap-sau-cot-dien-chi-trung.html,