Monday, February 22, 2010

berfikir dan terus berfikir

Assalamualaikum

like wise mmg xselalu update blog sbb dah rasa buhsan nak bercerita, tapi la nak bercerita ttg apa yg berlaku disekitar saya lately ni. cerita ini bg saya ianya sebagai pengajaran, impak daripada xda ilmu or xmengamalkan apa yg dipelajari or xdekat dgn Allah. semalam jiran saya kehilangan bby sulong nya. ceritanya sgt sedih, selama dia mengandongkan bby sulognya itu, suaminya iaitu jiran saya menduakan dirinya. isteri mana xsedih bila suami balik penuh lovebite ditengkuk? ini semua akibat hubungan cinta suaminya dengan rakan sekerja yg juga sudah berkahwin dan ada 2 anak! mula2 hanya kawan rapat lama2 dia terjebak dlm hubungan yg xsepatutnya berlaku, dia langsung xmenjaga hati isterinya dengan bergayut dgn phn dihadapan isterinya! dia juga turut mendoakan supaya anaknya itu tiada nyawa dan akhirnya mmg nyawa bby itu diambil Allah! jgn main2 dengan doa! saya xpaham kenapa gfnya yg dah ada suami pon nak bercinta dgn dia? xtakot dosa ker depa ni? waktu bby tu sampai dirumah, semua org menagis dan suami kawan saya pon menangis sama! duh dah doa2 anaknya mati alih2 dia konon2 buat muka sedih n menangis? saya sampai satu tahap nak jer pukul suami dia,adoi sedih betol, kawan saya tu pulak masih lagi sygkan suami nya, dan suaminya siap bersumpah xnak sentuh dia forever dan nak ceraikan dia selepas dia abis pantang nanti! suami dia siap ckp camne nak buat ni asyik teringat2 kat gf dia jer? sbr je lah kalo saya xtau lah camne nak hadapi suami yg curang depan mata dan bercouple plak dgn isteri org! mmg dah trend agaknya la suami n isteri org sama opis bercinta? gila lah! adoi xpaham! ttp benda ni buat saya pk mmg syaitan suka betol benda2 yg haram ni, yg haram tu jd manis sbb syaitan dah goda2 kita ish nauzzubillah!

adoi kawan2 semua marilah kita berpikir ttg cerita yg saya tulis disini! saya rasa sedih dan pening tgk kawan saya yg sedang menghadapi masalah la ni! xleh imagine camne dia hadapi sedih anak meninggal dan suami nya yg kejam! :'( moga Allah menjaga sahabat saya itu ameen!

tok reflect her probs to my own probs pulak buat saya teriir....apa2 pon dengan segala masalah yg saya hadapi di opis dengan rakan sepejabat (xseteruk masalah kawan saya tu) membuat saya terfikir utk menjadi pendiam dgn dirinya, baik saya xbercakap kerana bercakap dgn dirinya dia menjadi sensitif! xpaham saya setengah org punya behavior dan cara, sbr je lah, apa2 pon apa yg berlaku disekeliling saya mmg saya jadikan sbg pengajaran pd saya tok fixkan diri saya yg mmg xsempurna ini! mmg manusia xda yg sempurna tp yg xbetol kita kene betolkan xkan kita asyik nak pk kita jer yg perlu dijaga hatinya? hati org2 lain? xkan kita jer yg betol xkan kita nak lari dr masalah? xkan kita xnak berkomunikasi n komuniasi kenelah dua hala not satu hala,apa2 pon kene berbincang , kdg2 saya terasa ngan ada kawan2 saya buat muka masam kat saya tapi dgn org lain baik dan ceria jer layanannya? bg saya sensitif perlulah bertempat,xkan kita pk kawan2 kita xpenah terasa ngan kita, sure adanya tp kdg2 depa simpan jer perasaan xpuas hati kat dlm diri depa sbb xnak create prob, tp betol masalah2 opis buatkan saya xda mode nak gie keje, bgun2 pagi muka saya xceria sbb teringat masalah kat opis,tp saya pk saya kene gie keje tok cari rezeki bukan tok cari hal,bg saya keje di opis kene tolong menolong, xleh buat sorang2, buat sorang jd mcm kawan saya lagi sorang, stress n asyik nagis, kesian kat kawan saya tu, dah lah mcm2 masalah menimpa dia sampai dia semakin kurus tp dia nampaknya bersabar, tah lah apa2 pon semua dah berakhir, dah minta2 maaf so kes done!hurm apa2 pon saya harap saya dpt bersabar! sbb saya xsuka bila saya mengamok sbb saya tau kesan nya akan menjadi buruk dan nama saya yg akan buruk bukan org yg create the probs!

anyways past is past now is present! we need to create new boundaries among each other! minta maaf atas segalanya jika ada yg terasa hati.

1 comment:

Unknown said...

sedihnya mun dengar apa yang telah menimpa kawan nor tue...mmg kejam suami dia...mmg x patut buat cam tue...bila difikir mmg takut kalau kejadian sebegitu menimpa kite..nauzubillah..skrg nie kite keje utk cari rezeki yg halal..utk diri kite, famili kite..apa yang penting kite hepi ngan famili kite..:)